Skolyoz Nedir?

Skolyoz(omurganın 3 boyutlu eğriliği) nedir?

Boyunda 7, göğüste 12 ve belde 5 omur vardır. Omurganın görevleri merkezi sinir sistemini özellikle omuriliği korumak, göğüs kafesini, üst uzuvları, solunum ve dolaşım organlarını desteklemek, karın iç organlarını ve kasları destekleyerek harekette düzenli devamlılık sağlamaktır. Skolyoz kelimesi Yunancadan gelmektedir.

Skolyozun tanımındaki en önemli kelime eğridir. Genel olarak, normal bir duruşta, omurga herhangi bir eksenel dönme göstermez. Omurganın 10 dereceden fazla yana ve kendi etrafında dönmesiyle oluşan eğriliğe skolyoz denilmektedir. Üç boyutlu bir deformitedir. Yani omurga üç düzlem üzerinde şekil değiştirmektedir. Skolyoz, genetik yatkınlık, ön ve arka omurga büyümesi arasındaki dengesizlik ve bağ dokusundaki (iskelet kası ve sinirler) anormallikleri içeren çok faktörlü bir deformitedir. Kız çocuklarda erkek çocuklara göre yaklaşık 8-10 kat daha sık görülebilmektedir.

Skolyozu olan kişiler tedavi edilmez ise ne olur?

• Yüksek skolyozu olan kişilerde akciğer kapasitesi ve kalp debisi ciddi şekilde tehlikeye girebilir.
  • Estetik görünümleri bozulur. Vücut yana doğru eğilir.
  • Şiddetli ağrılar başlar.
  • Psikolojik yönden etkilenirler.

Skolyozda tedavi yöntemi nedir?

Günümüzde özellikle 10-25 derece arasındaki skolyoz hastaları gözlem aşamasında tutulmaktadır. Bunun dışında birçok hastaya korseleme uygulanmaktadır. Ancak bu hastalar gözlem aşamasında kalmaktan memnun değillerdir. Bu sebep ile skolyoza yönelik özel tedavi metotları geliştirilmiştir.

Bu özel egzersizler sayesinde;

• Eğriliğin ilerlemesinin engellenmesi,
  • Solunum problemlerinin engellenmesi,
  • Omurganın eğriliğinin azaltılması,
  • Ağrıların azaltılması,
  • Ameliyat gereksiniminin azaltılması,
  • Hayat kalitesinin arttırılması sağlanmaktadır.

Skolyozda Üç Boyutlu Tedavi

Skolyoz üç boyutlu bir bozukluk olduğundan tedaviside üç boyut göz önüne alınarak yapılmalıdır. yani omurgayı iki düzlem olarak değil üç düzlem de ele alarak değerlendirmeli, bireye bu değerlendirme sonuçu özel egzersiz programı yazılmalıdır.

Birey özel olarak değerlendirilip eğrilik yönüne göre, kısalan kaslara ve uzayan kaslara göre özel egzersiz programı hazırlanmaktadır. Bu egzersizler özellikle nefes egzersizleri içermektedir. Ayrıca tedavi sürecinde birey özel olarak takip edilip kişiye evde uygulaması gereken egzersiz reçetesi de yazılmaktadır.

Tedavi doktor gözetiminde hem korse kullanımı hem egzersiz programı ile bütüncül olarak yapılmaktadır. Bunun yanı sıra kısalan kasları açmaya ağrıları hafifletmeye yönelik manuel tedavi ile bütüncül bir tedavi yapılmaktadır. Bütüncül tedavi sonucunda başarılı sonuçlar alınmış olup. Hastalar hastanemizden mutlu bir şekilde taburcu edilmektedir.